Case study

Dit is Dressing

Ontdek hoe DaklaPack en Dit is Dressing samenwerken aan duurzame, praktische verpakkingen die voldoen aan de vraag van consument en markt.

Dit is Dressing kiest voor innovatieve stazak van mono-materiaal

Van lokaal product naar landelijke distributie dankzij DaklaPack

Restaurant de Heerlijckheid uit Sleeuwijk introduceerde in 2003 een romige, lichtzoete dressing, ontwikkeld om hun carpaccio-gerecht te completeren. Deze unieke smaak bleek populair en de dressing veelzijdig inzetbaar. Na enkele jaren ontstond er buiten de bistro vraag naar. In 2014 begon de verkoop via een lokale groenteboer, wat uiteindelijk leidde tot een jarenlange en stabiele afzet in twintig supermarkten.

Tijdens de corona-periode ontstond een kans: een grote supermarktketen wilde de zoete groentedressing op grotere schaal aanbieden. Hierdoor steeg het aantal verkooplocaties naar zestig winkels. Het familiebedrijf besloot om in 2022 verder te professionaliseren en het product landelijk beschikbaar te maken. Met een andere naam konden ze ‘Dit is Dressing’ als eigen merk gaan versterken. Dit resulteerde in een meer praktische en herkenbare verpakking.

    Een nieuwe verpakking voor de supermarkt

    Na jaren van verkoop in flesjes met draaidop koos Dit is Dressing voor een mono-materiaal stazak met een spout. Deze vernieuwende oplossing biedt meerdere voordelen: de dressing nauwkeurig doseren, minder verspilling en meer hygiëne. De stazak is compacter, wat zorgt voor lagere transportkosten en meer ruimte in opslag. Sinds september 2023 ligt de dressing in deze opvallende verpakking in de schappen van verschillende supermarkten. En de dressing? Die wordt nog steeds elke zaterdag in eigen keuken gemaakt.

    Martijn Knoop, Manager bij Dit is Dressing: “DaklaPack heeft goed meegedacht over het ontwerp en formaat. We hebben een aantal verpakkingen getest, net als verschillende kleuren doppen om het totaalplaatje te verfijnen. Wij zijn blij met de coulance in de samenwerking en hoe oplossingsgericht ze werken. Bij toeval bleek net voor de lancering de verpakking eerst niet stevig genoeg. Dit gaf zeker stress, maar we hadden alle vertrouwen dat het goed zou komen en kregen binnen enkele weken verbeterde verpakkingen binnen.”

    Samenwerking met DaklaPack voor een complete verpakkingsoplossing

    Dit is Dressing vond in DaklaPack een ervaren partner voor het gehele verpakkingsproces. Na gesprekken met een aantal aanbieders bleek DaklaPack de juiste combinatie van expertise en flexibiliteit te bieden. Gezamenlijk werd het ontwerp verder verfijnd: de eerste transparante versie maakte plaats voor een matte witte verpakking van mono-materiaal, die past bij de uitstraling van het merk en zijn positionering in de markt.

    DaklaPack produceert verpakkingen en biedt aanvullende diensten aan zoals opslag en leveringen op afroepbasis. Dit geeft Dit is Dressing de flexibiliteit om snel in te kunnen spelen op groeiende vraag, zonder logistieke knelpunten. Deze samenwerking laat zien hoe DaklaPack complete, schaalbare oplossingen biedt.

    Martijn vervolgt: “De verpakkingen van ‘Dit is Dressing’ liggen opgeslagen bij DaklaPack en zijn op afroep leverbaar. We weten ongeveer wat we per maand verkopen en vragen elke paar maanden om een levering. Deze fijne extra service is voor ons een stukje gemak, mede omdat wij hier zelf geen ruimte voor hebben. DaklaPack heeft een totaalpakket waar we heel blij mee zijn: de ontwikkeling, productie en opslag van onze verpakkingen op één adres.”

    Praktische en duurzame innovaties voor de consument

    De overstap naar de stazak biedt voordelen voor consumenten. Het ontwerp maakt doseren eenvoudiger en verspilling minder waarschijnlijk, terwijl de dop schoon blijft na gebruik. Daarnaast is de verpakking duurzamer door het platte ontwerp, waardoor het minder ruimte in beslag neemt bij transport en opslag. Dit levert kostenbesparingen op en verlaagt de CO₂-uitstoot. Consumententests bevestigden dat de stazak niet alleen de productervaring verbeterde, maar ook beter aansluit bij de duurzame verwachtingen van gebruikers.

    Martijn vertelt: “Bij gebruik van het vroegere flesje werd de dop vies en met een dressing op basis van mayonaise gaf dat verkleuringen. Een ander nadeel was dat je niet zo precies kon doseren en nooit alles uit het flesje kon krijgen. Met de recyclebare stazak nemen we die hindernissen weg. De verpakking is gemaakt van stevig mono-materiaal en makkelijker in een koelkast op te bergen.”

      Verdere schaalbaarheid en toekomstplannen

      Bij Dit is Dressing kijken ze ernaar uit om de zoete groentedressing en smaakvolle aioli nog meer op de kaart te krijgen. Ze hebben heel veel ideeën, willen kansen pakken en blijven doorontwikkelen. Zo zijn de verpakkingen onlangs nog iets aangepast om de informatievoorziening uit te breiden. Het familiebedrijf doet onderzoek naar nieuwe, smaakvolle producten en soorten verpakkingen, zoals sachets voor andere toepassingen.

      Tim Gilsing, Accountmanager Laminated bij DaklaPack: “Bij DaklaPack hebben we zeer uiteenlopende klanten, zowel qua branche als qua grootte. Voor ons is het ontzettend leuk om zo’n hecht familiebedrijf als Dit is Dressing te ondersteunen en verder te brengen met onze expertise. De dressing is door belangstelling als zelfstandig product ontstaan en er is veel potentie tot verder opschalen. Wij groeien daar als partner in mee en dat is heel bijzonder. Natuurlijk hebben we zowel de dressing als de aioli geproefd - en wij zijn groot fan!”

      Samenwerken aan innovatieve verpakkingsoplossingen

      DaklaPack biedt meer dan alleen maatwerkverpakkingen. Onze totaalaanpak, van productontwikkeling tot opslag en distributie, ondersteunt bedrijven zoals Dit is Dressing bij elke stap van hun groei. Wilt u uw product naar een hoger niveau tillen met een innovatieve en duurzame verpakkingsoplossing? Neem vrijblijvend contact op om te ontdekken hoe wij uw visie kunnen verwezenlijken.

      Contactformulier